De ukjente brikkelekene!

For nordmenn flest har det kun vært en brikkeleke. Denne brikkelekens markedsposisjon har vært så dominerende at vi her til lands jevn over ikke engang sier brikkeleker men heller bruker produktnavnet, nemlig Lego. Og hvorfor ikke? Lego har under hele min, og sikkert også din oppvekts produsert det klart beste leketøyet på markedet. Et produkt som appelerer til liten og stor, enten du er rifferfantast eller vil utforske verdensrommet. Hvorfor skal man så ty til konkurenter av uklart opphav og snuskete renome?

Selv kom jeg over "klone"merkene da jeg søkte etter Lego på Ebay, og i begynnelsen avfeide jeg dem glatt. Hvorfor skulle jeg kjøpe et produkt som tydeligvis stjal designer fra mitt favorittleketøy? Uheldigvis for både lommeboken og oppbevaringsplassen ble jeg nysgjerrig og begynte å undersøke disse nye og annerledes settene. Det hadde jo vært tøft med noen soldater, tanks, slagskip, jagerfly osv. som en utvidelse av Lego City samlingen min, og prisene var jo ofte svært overkommelige samenliknet med de alt for dyre franchisesettene til Lego. Et par bestillinger og en snau måneds ventetid og jeg var frelst! Klonebrikker kan for den som tar sjansen by på uendelig mye morro!

mandag 10. juni 2013

De Forskjellige minifigurene

Uzi Ulrik ved siden en Star Diamond-minifigur.
Cobi-minifigur
Enlighten Brick-soldat

De fleste minifigurene er enten blåkopier av Legos, eller ser svært like ut med små forskjeller. Noen av disse forskjellen kan være vanskelige å få øye på. Et eksempel er marinegastene fra Jubilux som har en knott fra hodeplagget som stikker ned i hode i stedenfor for omvendt som jo er normen.

Av minifigurene på som er utstilt her er Star Diamond-soldaten i en klasse for seg selv og kunne blitt solgt over disk som lego. Cobi-figuren er ikke helt kompatibel og har et noe mindre håndgrep enn resten og de fleste våpnene sitter derfor svært løst i hendene hos andre merker. Til gjengjeld  har de rikelig med hjelmer og vester som passer de andre.

Enlighten Bricks-minifigurer har hender med lengre "festepinne" en Legos, men er ellers helt kompatible. Noen minifigurer har litt slappe armer og et og annet hode kan sitte litt løst, men de aller fleste fungerer utmerket. Trykkene er veldig gode!

Kazi er jevnt over dårliger både med tanke på hvor godt minifiguren sitter sammen og kvaliteten på trykkene. Armene sitter ganske løst og flere av fjesene vil jeg si er heller stygge.

Enlighten Brick-sjørøver
Mega Bloks er forsåvidt en kategori for seg selv, men jeg kan kort si at kvaliteten er god og Mega Bloks-figurer har som du ser langt større bevegelighet enn minifigurene da de er satt sammen med kuleledd. Føttene passer standard knottstørrelse og de kan holde andre merkers våpen og utstyr, men figurene er ellers ikke  kompatible. Leddene kan være litt stive i begynnelsen, men dette går seg til.


Soldat fra Kazi

En EVA Spartan og Covenant Hunter fra Mega Bloks.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar